The agroecological sustainability on the training of agricultural engineers. Contributions to an environmental education.
DOI:
https://doi.org/10.46380/rias.v3i1.73Keywords:
agroecology, study plans, sustainability, trainingAbstract
The study plan for the training of agricultural engineers has suffered from a holistic curricular approach in dealing with the sustainability of agricultural production with an agroecological focus. Hence the objective of the work is to carry out a critical analysis of the Study Plans for the Agronomy career in Cuba. Documentary and bibliographic research was used, as well as the theoretical considerations of the authors were incorporated, according to their teaching-research, scientific methodological and extension experience. It was shown that there is recognition on the part of graduates and to a lesser extent by employers, for the training they receive on the sustainable-agroecological approach to agricultural production throughout the career. The study concludes by stating that an analysis must be generated within the Faculties of Agricultural Sciences to determine how the teaching of Agronomy should be structured on the basis of agro ecological sustainability, in order to form a critical mass of graduates in the short and medium term, with capacities to face the challenges of continuing to move towards sustainable agriculture.
Downloads
Metrics
References
Álvarez de Zayas, C.M. (1989). Fundamentos teóricos de la dirección del proceso docente educativo en la educación superior cubana. ENPSES.
Araujo, S.R., Linares, R., y Teixeira, M. (2011, del 12 al 14 de septiembre). Pedagogía de la alternancia y agroecología: caminos para el desarrollo rural sustentable. En V Jornadas de la Asociación Argentina Uruguaya de Economía Ecológica Gestión Ambiental, Producción e Innovación Tecnológica para el Desarrollo Sustentable en Iberoamérica[Ponencia]. Santa Fe, Argentina.
Córdova, G., Ramírez, V., y Barbosa, E.R. (2011). El perfil académico profesional del ingeniero agrónomo. Una propuesta renovada para el siglo XXI. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos (México), XLI(1-2), 143-178. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27021144005
Cué, J.L.; Torres, A., y León, A. (2015). Visión crítica y propuesta al Plan del Proceso Docente para la carrera de Agronomía en la modalidad presencial. Axioma, 13(2), 53-62. https://url2.cl/t3mW8
Fernández, O., y López, R.M. (2001). La articulación de contenidos y la eficiencia del proceso docente educativo en el diseño curricular de la carrera de Agronomía. Pedagogía Universitaria,6(4), 1-10.
Guardarrama, C. (2007). Agroecología en el siglo XXI: confrontando nuevos y viejos paradigmas de producción agrícola. Revista Brasileira de Agroecología, 2(1), 204-207. https://url2.cl/l66Ym
Gutiérrez, J., Benayas, J., y Calvo, S. (2006). Educación para el desarrollo sostenible: evaluación de retos y oportunidades del decenio 2005-2014. Revista Iberoamericana de Educación,40, 25-69. https://rieoei.org/historico/documentos/rie40a01.pdf
Hurrutinier, P. (2006). La Universidad Cubana: el modelo de formación. Félix Varela.
Liceaga, I. (Coord.). (2015). Sembrando en tierra viva. Manual de agroecología. https://url2.cl/Wr17Z
López, R., Torres, A., López, A., Rodríguez, S., Dueñas, R., y Alemán, R. (2006). Modelo del profesional y plan de estudio del Ingeniero Agrónomo. Comisión Nacional de Carrera. Universidad Central Marta Abreu de Las Villas.
López, R., Torres, A., Rodríguez, S., Cué, J.L., Díaz, O., y García, V. (1999). Modelo del profesional y plan de estudio del Ingeniero Agrónomo. Comisión Nacional de Carrera. Universidad Central Marta Abreu de Las Villas.
Ministerio de Educación Superior. (2016). Proyecto de modificación de la Resolución no. 210/2007 (primera versión – 6 de noviembre 2016).
Ministerio de Educación Superior. (2017). Documento base para el diseño de los Planes de Estudio «E» [documento de trabajo no publicado].
Sarandón, S.J., y Flores, C.C. (2014). Agroecología: bases teóricas para el diseño y manejo de agroecosistemas sustentables. Editorial de la Universidad Nacional de La Plata. https://url2.cl/zTy9Z
Vázquez, L.L., y Funes, F. (2014). Agricultura sostenible sobre bases agroecológicas. Preguntas y respuestas para entender la agricultura del futuro. Editora Agroecológica.
Ventura, P. (2011). Huertos urbanos comunitarios de Madrid y estudio de caso en huerto universitario: proyecto de innovación docente UCM «creación de un huerto agroecológico comunitario y un aula rural en el campus de Moncloa» [Tesis de maestría no publicada]. Universidad Internacional de Andalucía.
Vilches, A., Gil Pérez, D., Toscano, J.C., y Macías, O. (2014). Educación para la Sostenibilidad. https://www.oei.es/historico/decada/accion.php?accion=2
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Sergio Luis Rodríguez Jiménez , Ana Julia Rondón Castillo, Leticia Fuentes Alfonso, Sonia Beatriz Jardines González

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0)
© This license allows users to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format, provided that attribution is granted to the creator.




