Training actions for the improvement of urban solid waste management and water protection

Authors

  • Raquel de la Cruz Soriano University of Sancti Spíritus, Cuba
  • Onelia Guevara Reyes University of Sancti Spíritus, Cuba
  • Pedro Humberto Gotera Espinosa University of Sancti Spíritus, Cuba
  • Francisco Hernández Somoza University of Sancti Spíritus, Cuba
  • Gretter Ledesma Santos University of Sancti Spíritus, Cuba
  • Beatriz Presilla Andreu University of Sancti Spíritus, Cuba
  • Arelys García Santos University of Sancti Spíritus, Cuba

DOI:

https://doi.org/10.46380/rias.v1i1.15

Keywords:

environmental education, enviromental health, postgraduate course

Abstract

Developing and maintaining a responsible attitude towards the care and protection of the environment and natural resources by virtue of managing sustainable development is, in Cuba, a demonstrated priority not only from the conception, organization and projection of the policies and projects that address these thematic; but also from the concrete results they exhibit. Responding to this task, this paper aims to socialize the experience in community training for the management of Urban Solid Waste and the protection of water resources from prevention in a Cuban locality. Theoretical methods were used: historical-logical, induction-deduction and analysis-synthesis; as empirical methods: observation, interview, survey, document review; integrated in Research-Action-Participation and supported by the materialistic dialectical method. Through these, a diagnosis of the regularities that characterize both problems was obtained and a group of actions were planned and executed within which the project execution stands out: For health and environmental culture in communities of Cabaiguán. The teachers involved in them, through the substantive university processes, addressed the topics with an educational and educational character, achieving satisfaction in the beneficiaries.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Benayas, J. y Barroso, C. (1995). Conceptos y fundamentos de la Educación Ambiental. Historia y antecedentes. Monografías Master EA, Instituto de Investigaciones Pedagógicas de Málaga.
Castellanos, D., Reinoso, C. y García, C. (2000). Para promover un Aprendizaje Desarrollador. Instituto Superior Pedagógico «Enrique José Varona». https://n9.cl/fguj
García, F. (2010). Sobre los recursos hídricos internacionales y nacionales. Consejo Nacional de Cuencas Hidráulicas.
González, M. y González, G.R. (2005). Extensión universitaria: Modelo teórico y de gestión para la educación superior cubana [Monografía]. https://n9.cl/c3ln
Horruitinier, P. (2006). La universidad cubana: el modelo de formación. Editorial Félix Varela.
Ministerio de Ciencia Tecnología y Medio Ambiente. (1997). Estrategia Nacional de Educación Ambiental 2016-2020.
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2015). Agua, sociedad y cooperación: 50 años de los programas sobre agua para el desarrollo sostenible de la UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000235029
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2017). Mobilising UNESCO Chairs in Natural Sciences for Policy Action towards the 2030 Agenda. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. https://n9.cl/kiam
Organización de Naciones Unidas (2003). Agua para todos, agua para la vida: informe de las Naciones Unidas sobre el desarrollo de los recursos hídricos. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000129556_spa
Organización de Naciones Unidas (2015). Transformar nuestro mundo: la Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. https://unctad.org/meetings/es/SessionalDocuments/ares70d1_es.pdf
Portero, A., González, M. y Machado, J.R. (2016). La extensión universitaria como proceso sustantivo integrador. Organización necesaria. Referencia Pedagógica. 4(2). 193 – 206. https://n9.cl/7ncq
Serrano, H. y Fernández, A. (Coord.). (1997). Introducción al estudio del Medio ambiente. Editorial Academia.
Tréllez, E. (2015). Educación ambiental comunitaria en América Latina. PNUMA/ROLAC. https://n9.cl/xda9
Valdés, O. (2002). ¿Cómo ha evolucionado el concepto de educación ambiental: qué resultados y limitaciones se han obtenido y cuáles son las proyecciones hacia el tercer milenio? [CD-ROM]. La Habana: Empresa de Desarrollo de Software de Calidad.

Published

2018-06-29 — Updated on 2020-05-09

How to Cite

de la Cruz Soriano, R., Guevara Reyes, O., Gotera Espinosa, P. H., Hernández Somoza, F., Ledesma Santos, G., Presilla Andreu, B., & García Santos, A. (2020). Training actions for the improvement of urban solid waste management and water protection. Iberoamerican Environment & Sustainability Journal, 1(1), 90-103. https://doi.org/10.46380/rias.v1i1.15

Issue

Section

Education, culture and environmental communicatione