Environmental education for sustainable development in the preparation of the teacher in training.

Authors

  • Aray Pérez Pino University of Ciego de Ávila, Cuba
  • Marilyn Beatriz Fabá Crespo University of Ciego de Ávila, Cuba
  • Francisco Cruz Cabrera University of Ciego de Ávila, Cuba

DOI:

https://doi.org/10.46380/rias.v3i1.74

Keywords:

environmental training, preparation, primary education, workshop system

Abstract

In the Primary Education career, students of the Encounter Course modality are teachers with theoretical and methodological limitations for the adequate treatment of environmental content in the exercise of their profession, for which reason it was necessary to carry out qualitative research (research- action) that would allow the development of a system of workshops by virtue of enhancing their preparation, as part of the Environmental Education Curriculum Strategy. The objective of this work is to expose the conception that ruled each of the workshops implemented on the contents, objectives and methods that favor environmental education and sustainable development, which started from the link that can be established between environmental problems and content of the subjects they teach. It is concluded that the executed proposal allowed the instruction of the teachers to integrate the priority environmental issues in the country into their classes, as well as the identification and scientific-methodological treatment of these in the school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Bosque, R. (2011). Requerimientos para el diagnóstico ambiental de la comunidad. Editorial Pueblo y Educación.

Escalona, M. (2007). El uso de los recursos informáticos para favorecer la integración de contenidos en el área de Ciencias exactas del preuniversitario [Tesis doctoral, Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero]. Repositorio Institucional. https://n9.cl/c9k1r

Fernández, R., Martínez, A., y Bosque, R. (2018). El perfeccionamiento de la Educación Ambiental para el Desarrollo Sostenible en el Sistema Nacional de Educación. Educación Primaria. Ideas rectoras y consideraciones generales. Varona, (67). https://cutt.ly/Mu6Se9r

Martínez, A. (2013). La formación ambiental inicial del maestro primario orientada al desarrollo agrosostenible en condiciones de montaña [Tesis doctoral, no publicada]. Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García.

Mc Pherson, M. (2004). La dimensión ambiental en la formación inicial de docentes en Cuba. Una estrategia metodológica para su incorporación [Tesis doctoral, no publicada]. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas.

Mejías, M.V. (2010). La educación ambiental en la escuela primaria: Potencialidades para favorecer su desarrollo [Tesis doctoral, Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García. Repositorio Institucional. https://repositorio.uho.edu.cu/jspui/handle/uho/2560

Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente. (2016). Estrategia Nacional de Educación Ambiental 2016-2020.

Ministerio de Educación. (2012). Cursos optativos de la Maestría en Ciencias de la Educación. Editorial Pueblo y Educación.

Pérez, C.E. (Comp.). (2002). Didáctica de la Geografía. Editorial Pueblo y Educación.

Quintero, Y. (2015). Ordenamiento ambiental del municipio Chambas. Proyecto asociado al Programa Nacional de Medio Ambiente del Proyecto Sabana-Camagüey. [Material inédito].

Resolución 44 de 2012 [Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente]. Reglamento para el proceso de elaboración, aprobación, planificación, ejecución y control de los programas y proyectos de ciencia, tecnología e innovación. Gaceta Oficial de la República No. 11. https://cutt.ly/Bu65XM5

Rico, P., Bonet, M., Castillo, S., García, M., Martín-Viaña, V., Rizo, C., y Santos, E.M. (2001). Hacia el perfeccionamiento de la escuela primaria: selección. Editorial Pueblo y Educación.

Santos, I. (2002). Estrategia de formación continuada en educación ambiental para docentes [Tesis doctoral, no publicada]. Instituto Superior Pedagógico Félix Varela.

Santos, I. (2015). Perfeccionamiento de la educación ambiental para el desarrollo sostenible en el Sistema Nacional de Educación. Avance de un resultado científico [curso]. Pedagogía 2015, La Habana, Cuba.

Santos, I., Villalón, G., Moré, M., Pérez, T., Rodríguez, R., y Pérez, E. (2011). La formación ambiental del profesional de la educación ante los retos del siglo XXI [curso]. Pedagogía 2011, La Habana, Cuba.

Published

2020-06-30

How to Cite

Pérez Pino, A., Fabá Crespo, M. B., & Cruz Cabrera, F. (2020). Environmental education for sustainable development in the preparation of the teacher in training. Iberoamerican Environment & Sustainability Journal, 3(1), 51-59. https://doi.org/10.46380/rias.v3i1.74

Issue

Section

Education, culture and environmental communicatione