Environmental education for sustainable development in the preparation of the teacher in training.
DOI:
https://doi.org/10.46380/rias.v3i1.74Keywords:
environmental training, preparation, primary education, workshop systemAbstract
In the Primary Education career, students of the Encounter Course modality are teachers with theoretical and methodological limitations for the adequate treatment of environmental content in the exercise of their profession, for which reason it was necessary to carry out qualitative research (research- action) that would allow the development of a system of workshops by virtue of enhancing their preparation, as part of the Environmental Education Curriculum Strategy. The objective of this work is to expose the conception that ruled each of the workshops implemented on the contents, objectives and methods that favor environmental education and sustainable development, which started from the link that can be established between environmental problems and content of the subjects they teach. It is concluded that the executed proposal allowed the instruction of the teachers to integrate the priority environmental issues in the country into their classes, as well as the identification and scientific-methodological treatment of these in the school environment.
Downloads
Metrics
References
Bosque, R. (2011). Requerimientos para el diagnóstico ambiental de la comunidad. Editorial Pueblo y Educación.
Escalona, M. (2007). El uso de los recursos informáticos para favorecer la integración de contenidos en el área de Ciencias exactas del preuniversitario [Tesis doctoral, Instituto Superior Pedagógico José de la Luz y Caballero]. Repositorio Institucional. https://n9.cl/c9k1r
Fernández, R., Martínez, A., y Bosque, R. (2018). El perfeccionamiento de la Educación Ambiental para el Desarrollo Sostenible en el Sistema Nacional de Educación. Educación Primaria. Ideas rectoras y consideraciones generales. Varona, (67). https://cutt.ly/Mu6Se9r
Martínez, A. (2013). La formación ambiental inicial del maestro primario orientada al desarrollo agrosostenible en condiciones de montaña [Tesis doctoral, no publicada]. Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García.
Mc Pherson, M. (2004). La dimensión ambiental en la formación inicial de docentes en Cuba. Una estrategia metodológica para su incorporación [Tesis doctoral, no publicada]. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas.
Mejías, M.V. (2010). La educación ambiental en la escuela primaria: Potencialidades para favorecer su desarrollo [Tesis doctoral, Universidad de Ciencias Pedagógicas Frank País García. Repositorio Institucional. https://repositorio.uho.edu.cu/jspui/handle/uho/2560
Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente. (2016). Estrategia Nacional de Educación Ambiental 2016-2020.
Ministerio de Educación. (2012). Cursos optativos de la Maestría en Ciencias de la Educación. Editorial Pueblo y Educación.
Pérez, C.E. (Comp.). (2002). Didáctica de la Geografía. Editorial Pueblo y Educación.
Quintero, Y. (2015). Ordenamiento ambiental del municipio Chambas. Proyecto asociado al Programa Nacional de Medio Ambiente del Proyecto Sabana-Camagüey. [Material inédito].
Resolución 44 de 2012 [Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente]. Reglamento para el proceso de elaboración, aprobación, planificación, ejecución y control de los programas y proyectos de ciencia, tecnología e innovación. Gaceta Oficial de la República No. 11. https://cutt.ly/Bu65XM5
Rico, P., Bonet, M., Castillo, S., García, M., Martín-Viaña, V., Rizo, C., y Santos, E.M. (2001). Hacia el perfeccionamiento de la escuela primaria: selección. Editorial Pueblo y Educación.
Santos, I. (2002). Estrategia de formación continuada en educación ambiental para docentes [Tesis doctoral, no publicada]. Instituto Superior Pedagógico Félix Varela.
Santos, I. (2015). Perfeccionamiento de la educación ambiental para el desarrollo sostenible en el Sistema Nacional de Educación. Avance de un resultado científico [curso]. Pedagogía 2015, La Habana, Cuba.
Santos, I., Villalón, G., Moré, M., Pérez, T., Rodríguez, R., y Pérez, E. (2011). La formación ambiental del profesional de la educación ante los retos del siglo XXI [curso]. Pedagogía 2011, La Habana, Cuba.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0)
© This license allows users to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format, provided that attribution is granted to the creator.




