Environmental education: An essential component of the initial training of the bachelor in Elemental Education.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46380/rias.v3i1.72

Keywords:

elemental school teacher, environmental education, initial training

Abstract

The initial training process of the graduate in Elemental Education, as a stage of appropriation of knowledge, skills and values, constitutes an ideal space to develop in the future professional, ways of acting in favor of the care and preservation of the environment. With the instrumentation of the Curricular Strategy of Environmental Education in the study plans of that career, the guidelines for achieving this purpose are established. However, the exploratory study carried out and the application of various research methods shows that there is still insufficient compliance, since this is not addressed from the integration of the substantive processes in the different disciplines and their outputs. The present work has as objective to expose the actions developed for the environmental education of the professionals in training, in the subjects of History of Cuba; which were conceived from the components of the initial training: academic, investigative work and extensionist. The active participation of the students in the conception, execution and evaluation of the activities carried out allows us to classify the results obtained as satisfactory.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Bonilla, A. (2017). La formación histórica del maestro primario en la Universidad de Pinar del Río [Tesis doctoral, Instituto Central de Ciencias Pedagógicas]. https://url2.cl/EWpyW

Camacho, A., y Ariosa, L. (2000). Diccionario de términos ambientales. Editorial Félix Varela.

Castro, F. (1992). Ecología y Desarrollo. Selección temática 1963 – 1992. Editorial Política.

Castro, F. (2002). Discurso en la sesión inaugural de la Cumbre Sur. Selección de Lecturas de Cultura Política. Segunda Parte. Editorial Pueblo y Educación.

Fabé, I. (2013). Concepción didáctica del proceso de enseñanza aprendizaje de la Historia Medieval mediante el empleo de medios de enseñanza tecnológicos con enfoque profesional en la formación inicial [Tesis de doctorado, Instituto Central de Ciencias Pedagógicas]. https://url2.cl/YevuB

Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente. (2005). Estrategia Nacional de Educación Ambiental.

Ministerio de Educación Superior. (2016a). Documento base para el diseño de los Planes de Estudio «E». [documento de trabajo no publicado]. Dirección de Formación Profesional.

Ministerio de Educación Superior. (2016b). Modelo del Profesional. Carrera Licenciatura en Educación Primaria. Plan «E» [documento de trabajo no publicado]. Comisión Nacional de Carrera.

Ministerio de Educación Superior. (2016c). Orientaciones metodológicas. Carrera de Licenciatura en Educación Primaria. Plan «E» [documento de trabajo no publicado]. Comisión Nacional de Carrera.

Morón-Monge, H., y Morón-Monge, M.C. (2017). ¿Educación Patrimonial o Educación Ambiental?: perspectivas que convergen para la enseñanza de las ciencias. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 14(1), 244-257. https://url2.cl/cqlgz

Pell, I. (2019, del 11 al 13 de abril). Importancia de la Educación ambiental para enseñar a proteger el patrimonio cultural [ponencia]. I Congreso Iberoamericano de Educación Ambiental para la sustentabilidad.

Suárez, J. (2018). Concepción teórica metodológica de la educación ambiental para el desarrollo sostenible en la cuenca del Cuyaguateje [Tesis doctoral, no publicada]. Instituto Central de Ciencias Pedagógicas.

Villaverde, C. (1981). Excursión a Vuelta Abajo (2a edición). Editorial Letras Cubanas.

Published

2020-06-30

How to Cite

Bonilla Vichot, A. L., Arencibia Castro, M., & Pereda Cuesta, I. F. (2020). Environmental education: An essential component of the initial training of the bachelor in Elemental Education. Iberoamerican Environment & Sustainability Journal, 3(1), 26-34. https://doi.org/10.46380/rias.v3i1.72

Issue

Section

Education, culture and environmental communicatione