Art for the environment: Projection from the High Education Artist Movement Point of view

Authors

  • Caridad Dailyn López Cruz Ministry of Higher Education, Cuba
  • Ileana Victoria Salgado Izquierdo Ministry of Higher Education, Cuba
  • Yorliet Adela Díaz Suárez University of Sciences of Physical Culture and Sports, Cuba

DOI:

https://doi.org/10.46380/rias.v2i3.60

Keywords:

action plan, cultural promotion, environmental sensibility, festival systems, university extension

Abstract

The amateur’s artist movement of the High Education and the University Student Federation will celebrate on 2020 the 25th festival, being this one the oldest cultural activity in this education level. Nonetheless, in the analysis of the official documents that resumes the history of its management until 2018, is evident that the environmental culture promotion from the art expressions has not been addressed with the intentionality needed to sensitive the university community regarding the problematic the planet lives today, thru this universal language. The interviews and polls applied express not only recognition of this need, the disposition of authors to overturn in spokesmen and the favorable condition for the impact of their projection, but also the urgency increase to strength extensionists policies headed to the formation of practical and critical conscience to face the environmental respect. The objective of the present work is to expose the Plan de acción para la promoción de la cultura ambiental desde el Movimiento de Artistas Aficionados (período 2018-2020), that is been implemented by the High Education Ministry from the University Extension Management in order to root as an indissoluble component the environmental dimension from the art on Cuban University.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Asamblea Nacional del Poder Popular. (1997, 11 de julio). Ley No. 81 del Medio Ambiente. Gaceta Oficial de La República de Cuba. Edición Extraordinaria Año XCV, Número 7. https://cutt.ly/wyJPJdR

Centro Regional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe. (1996, 18 al 22 de noviembre). Informe del Director del CRESALC. En: Conferencia Regional sobre Políticas y Estrategias para la Transformación de la Educación Superior en América Latina y el Caribe. La Habana, Cuba. https://cutt.ly/ufcntgk

Couceiro, A.V. (2013). Cultura ambiental y cultura ecológica: propuestas metodológicas para su estudio. CD- Gemas: Sociedad, entorno-Cuba. Instituto de Filosofía de Cuba. ISBN: 978-959-7197-00-3.

Ministerio de Educación Superior (2012 - 2018). Festival Nacional de Artistas Aficionados: Actas de evaluación por manifestación [no publicados]. Dirección de Extensión Universitaria.

Ministerio de Educación Superior (2017). Programa técnico organizativo del XXIV Festival Nacional de Artistas Aficionados [no publicado]. Dirección de Extensión Universitaria.

Ministerio de Educación Superior (2018). Sistema de Información del Gobierno. Modelo 223085 [no publicado]. Dirección de Extensión Universitaria.

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (1997). Declaración de la Conferencia Intergubernamental de Tbilisi sobre Educación ambiental. https://cutt.ly/NfcntKe

Roque, M. (2003, 2 al 6 de junio). Una concepción educativa para el desarrollo de una cultura ambiental desde una perspectiva cubana [Conferencia magistral]. IV Congreso Iberoamericano de Educación ambiental. La Habana, Cuba. https://cutt.ly/uyJDvgI

Serrano, H. y Fernández, A. (Coord.) (2000). Introducción al conocimiento del Medio Ambiente. Curso de Universidad para Todos. Suplemento especial. Editorial Académica. https://cutt.ly/uyJDW5L

Tendencia21Tv. (2016, 8 de junio). María Novo: la ciencia necesita al arte para comprender la vida. https://cutt.ly/yyJDib4

Published

2019-12-27

How to Cite

López Cruz, C. D., Salgado Izquierdo, I. V., & Díaz Suárez, Y. A. (2019). Art for the environment: Projection from the High Education Artist Movement Point of view. Iberoamerican Environment & Sustainability Journal, 2(3 (Edición especial), 125-134. https://doi.org/10.46380/rias.v2i3.60

Issue

Section

Education, culture and environmental communicatione