Contribution of the Iberoamerican Environment Network to environmental formation in Latin America and the Caribbean.
DOI:
https://doi.org/10.46380/rias.v3i1.3Keywords:
community leaders, endogenous development, sustainability, systematizationAbstract
One of the principal objectives of the Latin American Network of Environment (REIMA, A.C.) is to contribute with the formation of the environmental community leaders to manage the endogenous development projects, to favor the participation of vulnerable groups and the young population in general. Therefore, the objective of this work is to systematize the experiences of the Latin American Network of Environment, A.C. in the topic of environmental formation in Latin America and the Caribbean has contributed with the environmental formation of thousands of teachers, investigators, students and other social actors by means of interchanging experiences to carry out projects of investigation and development, and the organization of academic events (courses, seminaries, congresses, workshops, working time and lecturers) related to the environmental support in Latin American. The articulation among more than hundred institutions than conform REIMA, A.C. in 17 countries in Latin American, Europe and North America, has allowed that REIMA, A.C. has developed many congresses, the publication of almost 20 books, hundreds of post grades, courses, masteries and doctorates, as well as. The structuring platforms for coordinating work among more than 5 thousand members of this net.
Downloads
Metrics
References
Álvarez, Y., y Puerta, Y. (2019, 13 de abril). Los Objetivos de Desarrollo Sostenible: una oportunidad para la acción. [Ponencia]. Convención Internacional Varona 2019, La Habana, Cuba.
Freire, P. (1996). Política y Educación. Editorial Siglo XXI.
Jara, O. (1994). Para sistematizar experiencias: una propuesta teórica y práctica (1a ed.). ALFORJA. https://url2.cl/FBxI2
Jara, O. (2012). Sistematización de experiencias, investigación y evaluación: aproximaciones desde tres ángulos. Revista Internacional sobre Investigación en Educación Global y para el Desarrollo, (1), 56-70. https://url2.cl/aPxLf
Organización de Naciones Unidas. (1987). Nuestro futuro común. Comisión Mundial sobre Medio Ambiente y Desarrollo. https://url2.cl/t2q5Z
Organización de Naciones Unidas. (1992). Programa 21. https://url2.cl/misv5
Organización de Naciones Unidas. (2000). Declaración del Milenio. https://url2.cl/3KitV
Organización de Naciones Unidas. (2015). Transformar nuestro mundo: Agenda 2030 para el Desarrollo Sostenible. https://url2.cl/lnqP1
Puerta, Y., Ulloa, S., y Martínez, A. (2019, 15 de noviembre). Contribución de la Red Iberoamericana de Medio Ambiente a la formación ambiental en América Latina y el Caribe. [Ponencia]. V Seminario Científico Internacional de Cooperación Universitaria para el Desarrollo Sostenible, Pereira, Colombia.
Puerta, Y., Ulloa, S., y Martínez, A. (2020, 16 de febrero). Contribución de la Red Iberoamericana de Medio Ambiente a la formación ambiental en América Latina y el Caribe [Ponencia]. II Congreso Iberoamericano sobre Educación Ambiental para la Sustentabilidad, Riobamba, Ecuador.
Red Iberoamericana de Medio Ambiente, A.C. (2019a). Estatuto. https://reima-ec.org/documentos_constitutivos/
Red Iberoamericana de Medio Ambiente, A.C. (2019b). Acta de la Asamblea General Anual 2019-II. https://reima-ec.org/informes-de-gestion/
Red Iberoamericana de Medio Ambiente, A.C. (2020a). Alianzas estratégicas. https://reima-ec.org/alianzas-estrategicas/
Red Iberoamericana de Medio Ambiente, A.C. (2020b). Informe de Gestión 2015-2019. https://reima-ec.org/informes-de-gestion/
Ruiz, L.D. (2001). La sistematización de prácticas. https://url2.cl/6AKts
Ruiz, W. (2017). Sistematización de experiencias: La práctica educativa de un maestro de filosofía [Tesis de maestría, Universidad de San Buenaventura]. Repositorio institucional. https://url2.cl/uTtDh
Sebastián, J. (2000). Las Redes de Cooperación como modelo organizativo y funcional para la I+D. REDES, 7(15), 97-111. http://ridaa.unq.edu.ar/handle/20.500.11807/702
Secretaría de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación. (2020). Oficio Nro. SENESCYT -SGCT-SDIC- 2019-0060-CO. Registro de la red académica: Red Iberoamericana de Medio Ambiente (REIMA, A.C.). https://reima-ec.org/reconocimiento-senescyt/
Speranza, M. (2016). Sistematización de experiencias. Creando sentidos y aprendiendo de la práctica. Programa Federal de Apoyo al Desarrollo Rural Sustentable (ProFeder). https://url2.cl/mQh3U
Valero, D., Cisneros, Y., y Rodríguez, E. (2019, 6 de diciembre): Red Iberoamericana de Medio Ambiente (REIMA, A.C. - Cuba), nodo occidental. [Ponencia]. Simposio Internacional de Manejo Integrado y Gestión Ambiental de Playas y Ecosistemas Costeros, Varadero, Cuba.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Yordanis Gerardo Puerta de Armas, Sara Yaima Ulloa Bonilla, Caridad Dailyn López Cruz

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0)
© This license allows users to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format, provided that attribution is granted to the creator.