Contribution and new challenges of the Educational Strategy on the environment at the Municipal University Center of Cabaiguán.

Authors

  • Raquel de la Cruz Soriano Universidad de Sancti Spíritus, Cuba

DOI:

https://doi.org/10.46380/rias.v1i2.24

Keywords:

educational strategy, environment, future challenges, impacts

Abstract

Environmental education must be based on critical and innovative thinking, at any time and place, in its formal, non-formal and informal expressions, promoting transformation and the construction of society. The research aims to: Demonstrate the contribution and challenges of the educational strategy on the environment at the Municipal University Center of Cabaiguán. The contribution of this strategy consisted in contextualizing the learning-learning strategy for environmental education. It was structured in six stages: Introduction, diagnosis, general objective, strategic planning, instrumentation and evaluation. It was based on theoretical and empirical methods: analysis and synthesis, induction-deduction, historical-logical, modeling, and systemic, document review, observation, survey, seminar and questionnaire. The educational strategy was designed based on the diagnosis, it was theoretically and methodologically based on philosophical, sociological, psychological and pedagogical bases, with a scientific approach that favored its development. It focused on cross-cutting education to the three substantive processes of higher education in correspondence with the search for solutions to environmental problems from the local to the global, the stages through which the historical development of environmental education in Cuba has gone through, considering it an integrated and sustainable development concept, with a deep recognition of the social and the cultural.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Alarcón, R. (2016). Universidad innovadora por un desarrollo sostenible: mirando al 2030. En A. Alarcón (presidencia). X Congreso Internacional de Educación Superior. Congreso llevado a cabo en La Habana, Cuba.

Benayas, J. y Barroso, C. (1995). Conceptos y fundamentos de la Educación Ambiental. Historia y antecedentes. Monografías Máster EA, Instituto de Investigaciones Pedagógicas de Málaga.

De la Cruz, S. (2017). La capacitación comunitaria para el manejo integral de los Residuos Sólidos Urbanos (RSU) y la protección del agua. Curso pre-evento provincial Universidad 2018. [Material no publicado].

Horruitiner, P. (2011). La universidad cubana: el modelo de formación. Editorial Universitaria.

López, C. y Chacón, J. (2000). Etapas de la Investigación-Acción-Participativa. Editorial Félix Varela.

Ministerio de Ciencia Tecnología y Medio Ambiente. (2010). Estrategia Nacional de Educación Ambiental 2010-2015. Centro de Información, Divulgación y Educación Ambiental. http://www.pnuma.org/educamb/reunion_ptosfocales_CostaRica/Cuestionarios_Politicas/Politicas/CUBA.pdf

Naranjo, Y., Ávila, M. y Concepción, J.A. (2018). Las estrategias como herramienta en el desarrollo científico de Enfermería. Archivo Médico Camagüey, (22)4. http://revistaamc.sld.cu/index.php/amc/article/view/5595

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2017, 5 de Julio). Mobilizing UNESCO Chairs in Natural Sciences for Policy Action towards the 2030 Agenda.https://en.unesco.org/news/mobilising-unesco-chairs-natural-sciences-policy-action-towards-2030-agenda-1

Palomino, D. y Álvarez, B. L. (2016). Estrategia educativa para la educación y su tratamiento por la familia en la comunidad. Revista Mendive, 14(4). http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/890

Portero, E., González, M. y Machado, R. (2016). La extensión universitaria como proceso sustantivo integrador. Organización necesaria. Revista Referencia Pedagógica, 4(2). http://rrp.cujae.edu.cu/index.php/rrp/article/view/110

Relaño, L., Ugarte, W., Mosqueda, D. y González, A. A. (2011). La educación ambiental comunitaria desde la extensión universitaria. Revista didáctica Ambiental, 7(9). http://www.didacticaambiental.com/revista/numero9/eduambientalcomunitaria.pdf

Rodríguez, L. A., Borroto, M., Gutiérrez, I., Talabera, Y., Quesada, M. y Núñez, A. (2011). Estrategia para la educación ambiental en comunidades cubanas. M+A. Revista Electrónica de medioambiente, 10, 1-12. https://www.ucm.es/data/cont/media/www/pag-41204/41MariaBorrotoArticulo.pdf

Serrano, H. y Fernández, A. (Coord.). (1997). Introducción al estudio del Medio ambiente. Editorial Academia.

Tréllez, E. (2015). Educación ambiental comunitaria en América Latina. PNUMA/ROLAC. https://n9.cl/xda9

Valdés, O., Rodríguez, A., Llivina, M., Betancourt, A., y Santos, I. (2013). La educación ambiental y desarrollo sostenible: Estrategias de integración interdisciplinaria curricular e institucional en los programas, proyectos y buenas prácticas en las universidades, escuelas, familias y comunidades en Cuba. Educación Cubana. http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Havana/pdf/Curso_15.pdf

Published

2018-12-28

How to Cite

de la Cruz Soriano, R. . (2018). Contribution and new challenges of the Educational Strategy on the environment at the Municipal University Center of Cabaiguán. Iberoamerican Environment & Sustainability Journal, 1(2), 5-19. https://doi.org/10.46380/rias.v1i2.24

Issue

Section

Education, culture and environmental communicatione

Most read articles by the same author(s)