Contribution and new challenges of the Educational Strategy on the environment at the Municipal University Center of Cabaiguán.
DOI:
https://doi.org/10.46380/rias.v1i2.24Keywords:
educational strategy, environment, future challenges, impactsAbstract
Environmental education must be based on critical and innovative thinking, at any time and place, in its formal, non-formal and informal expressions, promoting transformation and the construction of society. The research aims to: Demonstrate the contribution and challenges of the educational strategy on the environment at the Municipal University Center of Cabaiguán. The contribution of this strategy consisted in contextualizing the learning-learning strategy for environmental education. It was structured in six stages: Introduction, diagnosis, general objective, strategic planning, instrumentation and evaluation. It was based on theoretical and empirical methods: analysis and synthesis, induction-deduction, historical-logical, modeling, and systemic, document review, observation, survey, seminar and questionnaire. The educational strategy was designed based on the diagnosis, it was theoretically and methodologically based on philosophical, sociological, psychological and pedagogical bases, with a scientific approach that favored its development. It focused on cross-cutting education to the three substantive processes of higher education in correspondence with the search for solutions to environmental problems from the local to the global, the stages through which the historical development of environmental education in Cuba has gone through, considering it an integrated and sustainable development concept, with a deep recognition of the social and the cultural.
Downloads
Metrics
References
Alarcón, R. (2016). Universidad innovadora por un desarrollo sostenible: mirando al 2030. En A. Alarcón (presidencia). X Congreso Internacional de Educación Superior. Congreso llevado a cabo en La Habana, Cuba.
Benayas, J. y Barroso, C. (1995). Conceptos y fundamentos de la Educación Ambiental. Historia y antecedentes. Monografías Máster EA, Instituto de Investigaciones Pedagógicas de Málaga.
De la Cruz, S. (2017). La capacitación comunitaria para el manejo integral de los Residuos Sólidos Urbanos (RSU) y la protección del agua. Curso pre-evento provincial Universidad 2018. [Material no publicado].
Horruitiner, P. (2011). La universidad cubana: el modelo de formación. Editorial Universitaria.
López, C. y Chacón, J. (2000). Etapas de la Investigación-Acción-Participativa. Editorial Félix Varela.
Ministerio de Ciencia Tecnología y Medio Ambiente. (2010). Estrategia Nacional de Educación Ambiental 2010-2015. Centro de Información, Divulgación y Educación Ambiental. http://www.pnuma.org/educamb/reunion_ptosfocales_CostaRica/Cuestionarios_Politicas/Politicas/CUBA.pdf
Naranjo, Y., Ávila, M. y Concepción, J.A. (2018). Las estrategias como herramienta en el desarrollo científico de Enfermería. Archivo Médico Camagüey, (22)4. http://revistaamc.sld.cu/index.php/amc/article/view/5595
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2017, 5 de Julio). Mobilizing UNESCO Chairs in Natural Sciences for Policy Action towards the 2030 Agenda.https://en.unesco.org/news/mobilising-unesco-chairs-natural-sciences-policy-action-towards-2030-agenda-1
Palomino, D. y Álvarez, B. L. (2016). Estrategia educativa para la educación y su tratamiento por la familia en la comunidad. Revista Mendive, 14(4). http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/890
Portero, E., González, M. y Machado, R. (2016). La extensión universitaria como proceso sustantivo integrador. Organización necesaria. Revista Referencia Pedagógica, 4(2). http://rrp.cujae.edu.cu/index.php/rrp/article/view/110
Relaño, L., Ugarte, W., Mosqueda, D. y González, A. A. (2011). La educación ambiental comunitaria desde la extensión universitaria. Revista didáctica Ambiental, 7(9). http://www.didacticaambiental.com/revista/numero9/eduambientalcomunitaria.pdf
Rodríguez, L. A., Borroto, M., Gutiérrez, I., Talabera, Y., Quesada, M. y Núñez, A. (2011). Estrategia para la educación ambiental en comunidades cubanas. M+A. Revista Electrónica de medioambiente, 10, 1-12. https://www.ucm.es/data/cont/media/www/pag-41204/41MariaBorrotoArticulo.pdf
Serrano, H. y Fernández, A. (Coord.). (1997). Introducción al estudio del Medio ambiente. Editorial Academia.
Tréllez, E. (2015). Educación ambiental comunitaria en América Latina. PNUMA/ROLAC. https://n9.cl/xda9
Valdés, O., Rodríguez, A., Llivina, M., Betancourt, A., y Santos, I. (2013). La educación ambiental y desarrollo sostenible: Estrategias de integración interdisciplinaria curricular e institucional en los programas, proyectos y buenas prácticas en las universidades, escuelas, familias y comunidades en Cuba. Educación Cubana. http://www.unesco.org/new/fileadmin/MULTIMEDIA/FIELD/Havana/pdf/Curso_15.pdf
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Raquel de la Cruz Soriano

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0)
© This license allows users to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format, provided that attribution is granted to the creator.




