La reducción de los riesgos de desastres en escuelas seguras de la provincia de Camagüey.

Authors

  • Alierky Núñez Guerra Municipal Directorate of Education Guáimaro, Cuba
  • Magaly García Almanza Municipal Directorate of Education Guáimaro, Cuba
  • Orlando Martínez Cuba Municipal Directorate of Education Guáimaro, Cuba

DOI:

https://doi.org/10.46380/rias.v1i1.19

Keywords:

civil defense, quality assessment, risk management

Abstract

The Civil Defense System in Cuba, as a result of the political will of the Government and the Party, has developed since the triumph of the Revolution and by virtue of the security of the Cuban people and the resources of the country, a series of programs, strategies, and action plans to prevent, mitigate, prepare, alert, give a quick response, rehabilitate and rebuild immediately in disaster situations; which have contributed significantly to reducing this vulnerability. The Ministry of Education constitutes one of the Organizations of the Central State Administration with the greatest impact within said system, among other reasons, for its direct contribution to the preparation of teachers and students with comprehensive training, which combines theory with practice. From the above, it is considered necessary in this research to design a system of indicators for evaluating the quality of disaster risk reduction in Safe Schools in the province of Camagüey.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Aguerrondo, I. (1991). Innovaciones y calidad de la educación. Latinoamericana de Innovaciones Educativas, 3(4). 19-44.
Aguerrondo, I. (1993). La calidad de la Educación: Ejes para su definición y evaluación. Revista interamericana de desarrollo educativo, 37(116), 561-578.
Alonso, S. y Blanco, R. (1994). El control total de la calidad de la Educación. Material fotocopiado. IPLAC
BengurIa, R. (1997). Hacia modelos más completos de gestión de la calidad total. Con referencia especial al sector educativo. Boletín de Estudios Económicos, 52(61), 321-332.
Casanova, M. A. (1992). La evaluación, garantía de calidad para el centro educativo. EDELVIVES
Casassus, J., Arancibia, V. y Froemel, J. E. (1996). Laboratorio Latinoamericano de Evaluación de Calidad de la Educación. Revista Iberoamericana de Educación, 10, 231-261. https://doi.org/10.35362/rie1001174.
Centro de Estudios para el Perfeccionamiento de la Educación Superior. (2001). Evaluación Institucional: Introducción y Conceptos. Universidad de La Habana.
Consejo de Defensa Nacional. (2005). Directiva No. 1 del Vicepresidente del Consejo de Defensa Nacional para la planificación, organización y preparación del país para las situaciones de desastres. Gaceta Oficial de la República de Cuba.
Estrategia Internacional para la Reducción de Desastres de las Naciones Unidas. (s.f.). Riesgos y Desastres. Consultado en febrero de 2017. http://www.un-spider.org/es/riesgos-y-desastres
Gento, S. (1998). Iniciación de los procesos de mejoras de la calidad de un centro educativo. Innovación Educativa, 7.
Guerra, M. (2000). La evaluación de la Calidad Educacional del ISP «José de la Luz y Caballero» bajo el prisma de indicadores [tesis de maestría no publicada]. ISP «José de la Luz y Caballero», Holguín.
Houaiss y Villar (2001). Assuring the quality of higher education. Joint Planning Group for Quality Assurance in Higher Education. Material Mimeografiado.
Lafourcade, P. (1988). Precisiones en torno a la calidad. Proyecto Principal de Educación en América Latina y el Caribe. OREALC. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000079544_spa
Pérez, A. (1996). La Calidad Total en los procesos universitarios. Material Mimeografiado.
Reyes, I. (2002). ¿Qué se entiende por calidad de la educación? Pedagogía. [fotocopia]. Club Caminantes.
Rosental, M & Iudin, P. (1973). Diccionario filosófico. La Habana. Editora Política.
Scriven, M. (1967). The methodology of evaluation (AERA Monograph series on curriculum evaluation, No. 1). Rand Mc Nally.
Sotolongo, B. (2001). La calidad del proceso docente-educativo. Material Mimeografiado.
Stufflebeam y Shinkfield, A.J. (1987). Evaluación sistemática. Guía teórica y práctica. Paidós/MEC
Valdés, H. (2005, 31 de enero – 4 de febrero). La evaluación de la calidad de la educación: de los problemas resueltos a los pendientes de solución [Conferencia]. Congreso Pedagogía 2005, La Habana, Cuba.
Valdés, H. y Pérez, F. (1999). La calidad de la Educación Básica y su evaluación. Editorial Pueblo Nuevo y Educación.
Valiente, P. y Álvarez, R. (2000). Tema III. Una Nueva Cultura en la Evaluación. La Evaluación De los Sistemas Educativos. Políticas y Programas. Material del Curso IV Diplomado en Supervisión Educativa. IPLAC.

Published

2018-06-29 — Updated on 2020-05-09

How to Cite

Núñez Guerra, A., García Almanza, M., & Martínez Cuba, O. (2020). La reducción de los riesgos de desastres en escuelas seguras de la provincia de Camagüey. Iberoamerican Environment & Sustainability Journal, 1(1), 60-71. https://doi.org/10.46380/rias.v1i1.19

Issue

Section

Education, culture and environmental communicatione