Analysis of Motivations towards responsible social practices in small and medium sized enterprises in the tourism sector of Ensenada, Baja California

Authors

DOI:

https://doi.org/10.46380/rias.vol4.e170

Keywords:

correlation, corporate social responsibility, SMEs, tourism

Abstract

In the tourism sector, corporate social responsibility is at a time when more and more organizations include it as part of the new social demands that can give them a differential attribute. For this reason, it is relevant to know the motivations that drive the development of these practices. Through the application of surveys, Pearson's correlation analysis and a simple linear regression, this work aimed to analyze the relationship between internal motivations (organizational ethics and competitiveness) and external (pressure from and relationship with stakeholders), and corporate social responsibility practices in the social, environmental and economic fields. From the results obtained, it was identified that internal motivations showed a higher degree of association with all corporate social responsibility practices (r=0.636), while among the external ones, stakeholder pressure was only related to environmental practices (r=0.205); and the relationship with stakeholders, with economic practices (r=0.238).

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Akbari, M., Mehrali, M., SeyyedAmiri, N., Rezaei, N. y Pourjam, A. (2019). Corporate social responsibility, customer loyalty and brand positioning. Social Responsibility Journal, 16(5), 671-689. https://doi.org/10.1108/SRJ-01-2019-0008

Alvear, L. G., Diaz, R. C., Salas, B. J. y Hernandez, D. R. (2017). Responsabilidad social empresarial en el clúster de muebles en Barranquilla. Revista Espacios, 38(44), 8-25. https://bit.ly/3jEM8LM

Bernal, J., de Nieves, C. y Briones, A. (2017). CSR strategy in technology companies: Its influence on performance, competitiveness and sustainability. Corporate social responsibility and environmental management, 24(2), 96-107. http://doi.org/10.1002/csr.1393

Bertelsmann Stiftung. (Ed.). (2006). Die Gesellschaftliche Verantwortung von Unternehmen. Dokumentation der Ergebnisse einer Unternehmensbefragung der Bertelsmann Stiftung. Bertelsmann Stiftung. https://bit.ly/38CrPIz

Betancourt, A. y Caviedes, I. (2018). Metodología de correlación estadística de un sistema integrado de gestión de la calidad en el sector salud. SIGNOS, 10(2), 119-139. https://doi.org/10.15332/s2145-1389.2018.0002.07

Bowen, H. (1953). Social responsibilities of the businessman. Harper.

Cañizares, J. (2020). El rol de la responsabilidad social empresarial para las microempresas: ¿qué tanto se cumplen las buenas prácticas? Aibi Revista de investigación, administración e ingeniería, 8(1), 107-115. https://bit.ly/3gZZ5hA

Carro-Suárez, J., Sarmiento-Paredes, S. y Rosano-Ortega, G. (2017). La cultura organizacional y su influencia en la sustentabilidad empresarial. La importancia de la cultura en la sustentabilidad empresarial. Estudios gerenciales, 33(145), 352-365. https://doi.org/10.1016/j.estger.2017.11.006

Cisneros, E. (2020). La natalidad en Ecuador 1990-2017: correlación y regresión con las importaciones de preservativos y anticonceptivos hormonales. Scielo Preprints. https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.1365

Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd edition). Academic Press.

De Souza, G., Meireles, E., Mira, V. y Leite, M. (2021). Escala de motivación académica: evidencias de validez y confiabilidad en estudiantes del curso de enfermería. Revista Latino-americana de Enfermagem, 29, e3420. https://bit.ly/3n1JCkQ

Díaz, J. E. (2017). Correlación y regresión lineal de la evaluación tiempo y puntaje con recurso interactivo flash. INNOVA Research Journal, 2(10), 1-8. https://bit.ly/2WNjKP0

Fjørtoft, B., Grimstad, S. y Glavee, R. (2020). Motivations for CSR in the Norwegian maritime cluster: stakeholder perspectives and policy implications. Maritime Policy y Management, 47(8), 1010-1026. https://doi.org/10.1080/03088839.2020.1735654

Flores-Ruiz, D, Bino-Raya, R. E. y de la O, M. (2016). Responsabilidad social en el sector hotelero. Análisis de caso en Córdoba (Argentina). Revista de Globalización, Competitividad y Gobernabilidad, 10(3), 116-135. https://bit.ly/2WNkrrA

Garay, L. y Font, X. (2013). Motivaciones, prácticas y resultados del comportamiento responsable en las pequeñas y medianas empresas turísticas. Revista de Responsabilidad Social de la Empresa, (13), 51-84. https://bit.ly/38DiTm7

Habisch, A. y Wegner, M. (2005). Overcoming the heritage of corporatism. En A. Habisch, J. Jonker, M. Wegner y R. Schmidpeter (Eds.), Corporate social responsibility across Europe (1a ed.). Springer (111-125). https://bit.ly/3zJ4uAB

Haleem, F., Farooq, S. y Wæhrens, B. V. (2017). Supplier corporate social responsibility practices and sourcing geography. Journal of cleaner production, 153, 92-103. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2017.03.143

Hernández, M., Mendoza, J. y Salazar, B. (2017). La responsabilidad social en la empresa familiar. Holos, 5, 174-185. https://bit.ly/3BE1uWN

Huerta-Estévez, A. y Andrade-Estrada, M. G. (2021). Responsabilidad social empresarial en la misión, visión y valores de las principales empresas en México. Estudios Sociales. Revista de Alimentación Contemporánea y Desarrollo Regional, 31(57), 2-22. https://bit.ly/3zMrvml

Instituto Nacional de Estadística y Geografía. (2018). Cuenta satélite del turismo de México (2018). Comunicado de Prensa nro. 700/19. https://bit.ly/2WOukF5

Javed, M., Rashid, M., Hussain, G. y Ali, H. (2020). The effects of corporate social responsibility on corporate reputation and firm financial performance: Moderating role of responsible leadership. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 27(3), 1395-1409. https://doi.org/10.1002/csr.1892

Jenkins, H. (2004), A critique of conventional CSR theory: An SME perspective. Journal of General Management, 29(4), 37-57. https://doi.org/10.1177/030630700402900403

Lammertjan, D. (2006). Corporate social responsibility in a general equilibrium stock market model: Solving the financial performance puzzle. CCSO Centre for Economic Research, University of Groningen. https://bit.ly/2YfaTFV

Lechuga, M., Martínez-Martínez, D., Larran, M. y Herrera, J. H. (2018). Understanding the link between socially responsible human resource management and competitive performance in SMEs. Personnel Review, 47(6), 1211-1243. http://doi.org/10.1108/PR-05-2017-0165

Li, X., Gao-Zeller, X., Rizzuto, T. E. y Yang, F. (2019). Institutional pressures on corporate social responsibility strategy in construction corporations: The role of internal motivations. Corporate Social Responsibility and Environmental Management, 26(4), 721-740. https://doi.org/10.1002/csr.1713

Licandro, O., Alvarado-Peña, L. J., Sansores, E. A. y Navarrete, J. E. (2019). Responsabilidad social empresarial: hacia la conformación de una tipología de definiciones. Revista Venezolana de Gerencia, 24(85). https://bit.ly/3n0ikv2

López, J., Ortega, I. y Ortiz, I. (2017). Strategies of corporate social responsibility in Latin America: a content analysis in the extractive industry. AD-Minister, (31), 115-135. https://doi.org/10.17230/ad-minister.31.7

Mora, M. y Martínez, F. (2018). Desarrollo local sostenible, responsabilidad social corporativa y emprendimiento social. Equidad y desarrollo, (31), 27-46. http://dx.doi.org/10.19052/ed.4375

Muchazondida, J. T. (2016). Beyond reviewing: uncovering the multiple roles of tourism social media users. Journal of Travel Research, 56(3), 287-298. https://doi.org/10.1177/0047287516636236

Orlitsky, M., Schmidt, F. L. y Rynes, S. L. (2003). Corporate social and financial performance: a meta-analysis. Organization Studies, 24(3), 403- 441. https://bit.ly/3kRUgrz

Ormaza, J., Ochoa, J., Ramírez, F. y Quevedo, J. (2020). Responsabilidad social empresarial en el Ecuador: abordaje desde la Agenda 2030. Revista de Ciencias Sociales, 26(3), 175-193. https://bit.ly/3gYR7VC

Pacherres, S., Vergara, A. y Sorhegui, R. A. (2020). Responsabilidad social corporativa y el turismo sostenible. Revista científica ECOCIENCIA, 7(2), 1–20. https://doi.org/10.21855/ecociencia.72.340

Palacio, A. K. (2020). Responsabilidad social empresarial: evolución e importancia dentro de las organizaciones. Revista Colombiana de Contabilidad, 8(15), 75–85. https://bit.ly/2WLmYlA

Perrow, Ch. (1997). Organizing for environmental destruction. Organization and Environment, 10(1), 66-72. https://doi.org/10.1177/0921810697101009

Robinson, S. y Wood, S. (2018). A “good” new brand—What happens when new brands try to stand out through corporate social responsibility. Journal of Business Research, 92, 231-241. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.07.031

Rodríguez, J. M. (2007). Responsabilidad social corporativa y análisis económico: práctica frente a teoría. Ekonomiaz, (65), 12-49. https://bit.ly/3jFRuX6

Roy-García, I., Rivas-Ruiz, R., Pérez-Rodríguez, M. y Palacios-Cruz, L. (2019). Correlación: no toda correlación implica causalidad. Revista Alergia México, 66(3), 354-360. https://doi.org/10.29262/ram.v66i3.651

Ruiz, L., Camargo, A. y Muñoz, N. (2020). Relación entre responsabilidad social empresarial y rentabilidad: una revisión de literatura. Encuentros, 18(2), 128-141. https://bit.ly/38Fa5wg

Secretaría de Turismo de Baja California. (2014). Agenda de competitividad del destino turístico de Ensenada, B.C. Agendas de competitividad de los destinos turísticos de México. Secretaría de Turismo. https://bit.ly/38H9ZE5

Secretaría de Turismo de Baja California. (2017). Arribo de visitantes. https://bit.ly/3thBP3w

Sethi, S. P. (1979). The role of advocacy advertising in external communications. Journal of General Management, 4(3), 33-44. https://doi.org/10.1177/030630707700400301

Steger, U. (2006). Building a business case for corporate sustainability. En S. Schaltegger y M. Wagner (Eds.), Managing the business case for sustainability: The integration of social environmental and economic performance. Greenleaf Publishing.

Turban, D. B. y Greening, D. W. (1997). Corporate social performance and organizational attractiveness to prospective employees. Academy of Management Journal, 40(3), 658-672. https://www.jstor.org/stable/257057

Vaca, R. (2012). Responsabilidad social corporativa en las cadenas hoteleras españolas: factores determinantes de su nivel de desarrollo y consecuencias [Tesis de doctorado, Universidad de Huelva]. Repositorio Core. https://core.ac.uk/download/pdf/60655069.pdf

Vergara-Romero, A., Olalla, A., Yturralde, J. M. y Sorhegui, R. (2020). Responsabilidad social corporativa RSC y su impacto en el rendimiento económico de las principales empresas en Ecuador. Revista Espacios, 41(10). https://bit.ly/3tDWvCO

Vilà, R., Torrado-Fonseca, M. y Reguant, M. (2019). Análisis de regresión lineal múltiple con SPSS: un ejemplo práctico. REIRE Revista d’Innovació i Recerca en Educació, 12(2), 1–10. http://doi.org/10.1344/reire2019.12.222704

Zanga, W. (2020). Nivel de desarrollo de la responsabilidad social empresarial y el desempeño empresarial en el sector hotelero del distrito de Tacna, año 2020 [Tesis de grado, Universidad Privada de Tacna]. Repositorio Institucional. https://bit.ly/3tbIYSK

Published

2021-09-30

How to Cite

González Rosales, V. M. (2021). Analysis of Motivations towards responsible social practices in small and medium sized enterprises in the tourism sector of Ensenada, Baja California. Iberoamerican Environment & Sustainability Journal, 4, e170. https://doi.org/10.46380/rias.vol4.e170

Issue

Section

Sustainable tourism

Most read articles by the same author(s)