La Virtual education in the Faculty of Environmental Sciences of the UTP and its contribution to sustainability
DOI:
https://doi.org/10.46380/rias.v1i1.16Keywords:
environment, imaginary, university communityAbstract
The purpose of this work is to investigate the collective imaginary that environmental students have on the campus of the Technological University of Pereira on environmental issues, in order to include the environmental dimension in the work of the professionals who are trained inside that institution. In order to fulfill the proposed objective, ethnographic complementarities is proposed as a methodological proposal to consolidate the information. Once the data is collected, analyzed and approved in reflective practice, it is established and a virtual chair called “Sustainable production and consumption” is established, which is offered as an elective subject for all academic programs, thus incorporating the environmental dimension into All fields of professional training.
Downloads
Metrics
References
Baeza, M. A. (2000). Los caminos invisibles de la realidad social: ensayo de sociología profunda sobre los imaginarios sociales. Sociedad Hoy.
Bergson, H. (1999). Matéria y memória. (M. Fontes, Trad.). São Paulo, Brasil.
Cassirer, E. (1971). Filosofía de las formas simbólicas, I: el lenguaje. Fondo de cultura económica.
Cassirer, E. (2001). Antropología filosófica, introducción a una filosofía de la cultura. Fondo de la Cultura Económica.
Castoriadis, C. (1998). Imaginación, imaginario, reflexión. Hecho y por hacer. Eudeba.
Eliade, M. (1991). Images and Symbols: Studies in Religious Symbolism. Princeton University Press.
Grupo Energético GEN. (s.f.). Educación Ambiental. Consultado el 10 de mayo de 2017. https://n9.cl/k47h
Lefft, E. (2006). La Complejidad Ambiental. Poli Revista Latinoamericana, 16(2007), 1-10. https://journals.openedition.org/polis/4605
Marin, A., Torres, H. y Comar, V. (2003). Percepción Ambiental, Imaginario y Prácticas Educativas. Tópicos en Educación Ambiental, 5(13), 73-80. https://dialnet.unirioja.es/ejemplar/453603
Mazzoleni, D. (2002). Paradise regained: new life for oldgardens. www.landscape.mmu.ac.uk/paradisos.
Merleau-Ponty, M. (1999). La prose du monde. Gallimard.
Ministerio Secretaría General de la Presidencia. (2011). Ley No. 19 300. Bases Generales del Medio Ambiente. Diario Oficial de la República de Chile. http://bcn.cl/1ux38
Murcia N. y Jaramillo L. G. (2007). La complementariedad etnográfica. Investigación Cualitativa. Una guía posible abordar estudios sociales. Kinesis.
Murcia, N. (2006). Vida Universitaria. Un estudio desde los imaginarios de profesores y estudiantes. [Tesis doctoral no publicada]. Universidad de Manizales
Organización de Naciones Unidas. (1987). Informe Brundtland. https://n9.cl/Ro3
Peñuela, L. A. y Álvarez, L. G. (2002). Imaginarios Colectivos: implicaciones sociales. Una aproximación psicológica a las agendas de información. Razón y Palabra, 2002(26). http://www.razonypalabra.org.mx/anteriores/n26/lpenuela.html
Tobón, S. (2007). El enfoque complejo de las competencias y el diseño curricular por ciclos propedéuticos. Acción Pedagógica, 16(1), 14-28. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2968540
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Carlos Ignacio Jiménez Montoya

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0)
© This license allows users to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format, provided that attribution is granted to the creator.




