Collaborative network for sustainable development: an innovative strategy in agricultural training
DOI:
https://doi.org/10.46380/rias.v7.e388Keywords:
coordination, decision-makers, development managers, leadership, municipalityAbstract
The collaborative network of agricultural technical training managers arises from an innovative training strategy for executives of the municipal agricultural system, aimed at addressing professional limitations and promoting sustainable development. Through a descriptive and non-experimental study, theoretical and empirical data were collected to assess the relevance of the network, relying on descriptive statistics. The findings highlight improvements in coordination and leadership (30%), knowledge exchange (43%), quality in agricultural activities (13%) and livestock activities (8%), and collaboration among experts (63%). It is concluded that the proposal positively impacts the sustainable development of the municipality, and its continuation and enhancement for similar contexts are recommended.
Downloads
Metrics
References
Carpio-Domínguez, J. L. (2021). Crimen organizado (narcotráfico) y conservación ambiental: El tema pendiente de la seguridad pública en México. Revista CS, 33, 237–274. https://acortar.link/wiSxlS
Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approach (4th Ed.). Sage. https://acortar.link/DJQx9c
Fisher, R. J. (1993) Social Desirability Bias and the Validity of Indirect Questioning. Journal of Consumer Research, 20, 303-315. http://dx.doi.org/10.1086/209351
Gómez, J. L. (2014). Del desarrollo sostenible a la sustentabilidad ambiental. Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, XXII (1), 115–136. Universidad Militar Nueva Granada. https://www.redalyc.org/journal/123/1234567890.html
León, S. (2013). La formación de promotores ambientales comunitario para la actividad físico-deportiva [Tesis de doctorado, Universidad de Granma]. Repositorio Dialnet. https://acortar.link/VgAk44
Lima da Silveira, L. (2022). Diálogos sobre ciência do desenvolvimento regional: Entrevista com o doutor Rogério Leandro Lima da Silveira. DRd – Desenvolvimento Regional em debate, 12(Edición especial 3),26-32. https://doi.org/10.24302/drd.v12ied.esp.3.4264
Moráguez, A. (2001). Propuesta de indicadores para evaluar la eficiencia externa de las escuelas politécnicas industriales de la provincia de Holguín [Tesis de maestría no publicada]. Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño.
Núñez, I. (2004). AMIGA: Una metodología integral para la determinación y la satisfacción dinámica de las necesidades de formación e información en las organizaciones y comunidades. ACIMED, 12(4), 1-31. https://acortar.link/z5YIfF
Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. Sage Publishing.
Reyes, J. y Moros, H. (2019). La cultura organizacional: Principales desafíos teóricos y metodológicos para su estudio. Revista Estudios del Desarrollo Social. Cuba y América Latina, 7(1), 201-217. https://acortar.link/XahNU2
Rofman, R., Amarante, V. y Apella, I. (Eds.). (2016). Cambio demográfico y desafíos económicos y sociales en el Uruguay del siglo XXI. Naciones Unidas. https://acortar.link/jS50FL
Valdés, H. y Pérez, F. (1999). Calidad de la educación básica y su evaluación. Pueblo y Educación.
Westreicher, G. (2024). Planificación: Qué es, tipos y ejemplos. Economipedia. https://acortar.link/B5Jhs5
Yin, R. K. (2003). Applications of case study research (Vol. 34). Sage. https://acortar.link/6chjyz
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Mauricio Javier López Leyva, Leydis Sierra García, José Rey Correa Pérez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0)
© This license allows users to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format, provided that attribution is granted to the creator.




