Collaborative network for sustainable development: an innovative strategy in agricultural training

Authors

  • Mauricio Javier López Leyva Escuela Ramal del Ministerio de la Agricultura, Cuba
  • Leydis Sierra García Escuela Ramal del Ministerio de la Agricultura, Cuba
  • José Rey Correa Pérez Universidad de Holguín «Oscar Lucero Moya», Cuba

DOI:

https://doi.org/10.46380/rias.v7.e388

Keywords:

coordination, decision-makers, development managers, leadership, municipality

Abstract

The collaborative network of agricultural technical training managers arises from an innovative training strategy for executives of the municipal agricultural system, aimed at addressing professional limitations and promoting sustainable development. Through a descriptive and non-experimental study, theoretical and empirical data were collected to assess the relevance of the network, relying on descriptive statistics. The findings highlight improvements in coordination and leadership (30%), knowledge exchange (43%), quality in agricultural activities (13%) and livestock activities (8%), and collaboration among experts (63%). It is concluded that the proposal positively impacts the sustainable development of the municipality, and its continuation and enhancement for similar contexts are recommended.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Carpio-Domínguez, J. L. (2021). Crimen organizado (narcotráfico) y conservación ambiental: El tema pendiente de la seguridad pública en México. Revista CS, 33, 237–274. https://acortar.link/wiSxlS

Creswell, J. W. (2014). Research design: Qualitative, quantitative, and mixed methods approach (4th Ed.). Sage. https://acortar.link/DJQx9c

Fisher, R. J. (1993) Social Desirability Bias and the Validity of Indirect Questioning. Journal of Consumer Research, 20, 303-315. http://dx.doi.org/10.1086/209351

Gómez, J. L. (2014). Del desarrollo sostenible a la sustentabilidad ambiental. Revista Facultad de Ciencias Económicas: Investigación y Reflexión, XXII (1), 115–136. Universidad Militar Nueva Granada. https://www.redalyc.org/journal/123/1234567890.html

León, S. (2013). La formación de promotores ambientales comunitario para la actividad físico-deportiva [Tesis de doctorado, Universidad de Granma]. Repositorio Dialnet. https://acortar.link/VgAk44

Lima da Silveira, L. (2022). Diálogos sobre ciência do desenvolvimento regional: Entrevista com o doutor Rogério Leandro Lima da Silveira. DRd – Desenvolvimento Regional em debate, 12(Edición especial 3),26-32. https://doi.org/10.24302/drd.v12ied.esp.3.4264

Moráguez, A. (2001). Propuesta de indicadores para evaluar la eficiencia externa de las escuelas politécnicas industriales de la provincia de Holguín [Tesis de maestría no publicada]. Instituto Pedagógico Latinoamericano y Caribeño.

Núñez, I. (2004). AMIGA: Una metodología integral para la determinación y la satisfacción dinámica de las necesidades de formación e información en las organizaciones y comunidades. ACIMED, 12(4), 1-31. https://acortar.link/z5YIfF

Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods. Sage Publishing.

Reyes, J. y Moros, H. (2019). La cultura organizacional: Principales desafíos teóricos y metodológicos para su estudio. Revista Estudios del Desarrollo Social. Cuba y América Latina, 7(1), 201-217. https://acortar.link/XahNU2

Rofman, R., Amarante, V. y Apella, I. (Eds.). (2016). Cambio demográfico y desafíos económicos y sociales en el Uruguay del siglo XXI. Naciones Unidas. https://acortar.link/jS50FL

Valdés, H. y Pérez, F. (1999). Calidad de la educación básica y su evaluación. Pueblo y Educación.

Westreicher, G. (2024). Planificación: Qué es, tipos y ejemplos. Economipedia. https://acortar.link/B5Jhs5

Yin, R. K. (2003). Applications of case study research (Vol. 34). Sage. https://acortar.link/6chjyz

Published

2024-12-04

How to Cite

López Leyva, M. J., Sierra García, L., & Correa Pérez, J. R. (2024). Collaborative network for sustainable development: an innovative strategy in agricultural training. Iberoamerican Environment & Sustainability Journal, 7, e388. https://doi.org/10.46380/rias.v7.e388

Issue

Section

Education, culture and environmental communicatione