Perspectives and challenges of environmental education in Argentina, Brazil, Colombia, Chile, Mexico, Peru, Uruguay and Venezuela

Authors

  • Rafael Bosque Suárez Universidad de Ciencias Pedagógicas “Enrique José Varona”, Cuba

DOI:

https://doi.org/10.46380/rias.v8.e494

Keywords:

environment, education policy, environmental problems, sustainability

Abstract

Environmental education had its origins, most frequently, in the 1972 Stockholm Conference convened by the United Nations out of concern for the ecological hazards arising from prevailing economic development, disproportionate industrialization, and population growth. In the current context, marked by unprecedented environmental challenges such as climate change, environmental education is consolidated as an essential process for achieving sustainable development. The objective of the research was to substantiate the prospects and challenges of environmental education in Argentina, Brazil, Colombia, Chile, Mexico, Peru, Uruguay, and Venezuela. A qualitative methodology was applied with an analysis of the realities of each country, for which a multiple case study was conducted, identifying similarities and differences among them. Representative aspects of public and educational policies in each nation were taken into account. Document analysis was also employed, which enabled the review of technical and legal documents, as well as scientific articles on the topic under study. Similarly, a comparative analysis was considered in the selected countries to verify the perspectives and challenges of environmental education.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

References

Alvear-Narváez, N. L. y Urbano-Pardo, M. L. (2022). La educación ambiental en Colombia desde los instrumentos de política pública departamental. Entramado, 18(1), 1-14. https://acortar.link/8jNVyK

Asamblea Nacional de la República Bolivariana de Venezuela. (2006). Ley Orgánica del Ambiente. Gaceta Oficial Nro. 5833. https://acortar.link/w295HI

Barcia, M. L. (2018). Los desafíos en la implementación de políticas de la educación ambiental en el Uruguay. Cadernos de Pesquisa: Pensamento Educacional, 13(Nro. Especial), 399-412. https://doi.org/10.35168/2175-2613.UTP.pens_ed.2018.Vol13.NEspecial.pp399-412

Bosque-Suárez, R., Amparo-Osorio, O., Fundora-Pedreso, Y., Cejas-Llanes, E., Cisneros-Ricardo, Y., Robaina-Sánchez, J., Rubié-Cabrera, A. G., Vera-Carrión, M., Polledo-Bustamante, G. N., Brown-Smith, F. y Paz-Díaz, R. L. (2019). Informe anual de los resultados del proyecto: El aporte teórico-práctico del Centro de Estudios de Educación Ambiental-Gea a la educación ambiental y energética. En soporte digital. La Habana. Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona

Bosque-Suárez, R., Mendoza-Rodríguez, M., Merino-Gómez, T., Fundora-Lliteras, J.; Abreu-Alfonso, O., Rodríguez-Cantero, J., Gilbert-Lamadrid, M. P., Osorio-Abad, A., Torraz-Días, O., Williams-Zulueta, O. Vicente-Clemente, E., González-Rubalcabar, E., Cruz-Pérez, J., y García-Hernández, A. (2007). La educación ambiental permanente de los profesionales de la educación. Informe anual del resultado: Marco teórico-metodológico de la educación ambiental permanente en la formación de profesionales de la educación. [Informe de investigación no publicado]. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona, La Habana, Cuba.

Bravo, M. T. (2022). Trayectoria de la institucionalización de la educación ambiental en la educación superior en México. Revista Eletrônica do Mestrado em Educação Ambiental, 39(Especial), 93-115. https://doi.org/10.14295/remea.v39i2.14164

Bullard, R. D. (2020). Dumping in Dixie: Race, Class, and Environmental Quality (3rd Edition). Routledge. https://doi.org/10.4324/9780429495274

Carrere, M. (2025). Desafíos ambientales 2025: Chile se tensiona entre desarrollo económico y conservación. Mongabay. https://acortar.link/RIGMdp

Castillo, L. C. (2021). La educación ambiental desde la asignatura de química en México [Tesis de doctorado no publicada]. Universidad de Ciencias Pedagógicas Enrique José Varona.

Corbetta, S. A. y Sessano, P. (2021). Fundamentos políticos y conceptuales para diseñar las políticas de educación ambiental en el sistema educativo argentino. Praxis & saber, 12(28), 1-15. https://acortar.link/ODjcTz

Cruz, G. J. (2022). Educación ambiental en instituciones educativas de educación básica en Latinoamérica: Revisión sistemática. Ciencia Latina. Revista Multidisciplinar, 6(3), 723-739. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i3.2255

Escudero, C. (2020). El análisis temático como herramienta en Comunicación Social. La Trama de la Comunicación, 24(2), 89-100. https://acortar.link/DWcMwG

Fearnside, P. M. (2005). Deforestation in Brazilian Amazonia: History, Rates, and Consequences. Conservation Biology, 19(3). https://doi.org/10.1111%2Fj.1523-1739.2005.00697.x

Fung, A. (2020). Empowered Participation: Reinventing Urban Democracy. Princeton University Press. https://acortar.link/Myby7o

Hidalgo, C. (2020). La desfiguración discursiva de la educación ambiental en Venezuela. En Prospectiva, 1(1), 15-35. https://acortar.link/bDZngn

Hincapié, S. (2023). Gobernanza ambiental global y derechos de la naturaleza en América Latina. Derecho Estado, (54), 277-305. https://doi.org/10.18601/01229893.n54.09

Ibarra, R. (2018). El impulso de las energías renovables en la lucha contra el cambio climático a través de los certificados ambientales en el sector eléctrico mexicano. Boletín Mexicano de Derecho Comparado, 51(152), 569-597. https://doi.org/10.22201/iij.24484873e.2018.152.12918

Isidro, M. E. y Forlani, N. (2019). Derecha y agronegocio en Argentina y Brasil. Cambios y continuidades. Revista de Ciencias Sociales y Humanas, (31), 59-77. https://doi.org/10.17163/uni.n31.2019.03

Leal-Iga, J. (2019). Efectos físicos de la contaminación atmosférica percibidos de manera inconsciente por la ciudadanía, en el área metropolitana de la ciudad de Monterrey, Nuevo León, México. Revista Salud Pública, 21(4), 423-429. https://www.scielosp.org/pdf/rsap/2019.v21n4/423-429/es

Ley n.° 9795 (1999). Ley de Educación Ambiental de Brasil. https://acortar.link/dnyVJ6

Lozano, R. (2024). Construcciones sociocognitivas de la selva, el territorio y educación ambiental en pobladores de la selva amazónica colombiana. [Tesis de doctorado no publicada]. Universidad de la Amazonia.

Mejia, L. F. y Vaz, A. (2022). La educación ambiental promovida por las políticas de educación ambiental de Brasil y Colombia. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, 17(4), 2652-2669. https://doi.org/10.21723/riaee.v17i4.14226

Mendoza, M. A. y Silva, L. J. (2023). Programa de educación ambiental y su efectividad en la educación ambiental. Koinonía, 8(2), 642-661. https://acortar.link/6bsHJC

Ministerio de Ambiente y Desarrollo Sostenible de Colombia. (2002). Política Nacional de Educación Ambiental. https://acortar.link/5LN2gt

Ministerio de Educación de Chile. (2009). Ley General de Educación nro. 20370. https://acortar.link/qeA7R7

Ministerio de Educación de la Nación Argentina. (2006). Ley de Educación Nacional nro. 26206. https://acortar.link/qeA7R7

Ministerio de Educación y Cultura de Uruguay. (2008). Ley General de Educación nro. 18437. https://acortar.link/Nm0MgU

Ministerio del Ambiente de Perú. (2016). Plan Nacional de Educación Ambiental (PLANEA), 2017-2022. https://faolex.fao.org/docs/pdf/per161555anx.pdf

Molina, D. E., Chavarro, S. G., Guzmán, B. O., Molina, D. E., Chavarro, S. G., y Guzmán, B. O. (2022). Impactos del conflicto armado colombiano sobre el medio ambiente y acciones para su reparación efectiva. Revista Científica General José María Córdova, 20(40), 1087–1103. https://doi.org/10.21830/19006586.1129

Molina, L. K., Chumpitaz, J., Rojas, L. C. y Romero, L. M. (2024). Competencias de conciencia ambiental en estudiantes universitarios del Perú. Una propuesta didáctica. Uisrael, 11(1), 139-429. https://doi.org/10.35290/rcui.v11n1.2023.1125

Pita, L. A. (2016). Línea de tiempo: educación ambiental en Colombia. Praxis, 12, 118-125. http://dx.doi.org/10.21676/23897856.1853

Plaza, R. (2025). Los nuevos desafíos de Chile en la gestión ambiental de los pasivos mineros. Revista de Derecho Administrativo, (41), 330-343. https://doi.org/10.7764/redad.41.27

Puerta, Y. G. (2022). Editorial. Revista Iberoamericana Ambiente & Sustentabilidad, 5, e294. https://doi.org/10.46380/rias.vol5.e294

Rivas, R. M., Vásquez, A., Morales, H. I. y Silva, J. A. (2023). Contribución de la educación ambiental ante el cambio climático en la región Lambayeque. Revista Hacedor, 7(2), 62-73. https://doi.org/10.26495/rch.v7i2.2520

Romero, R. M. (2014). Algunos obtáculos y perstectivas de la de la Educación Ambiental. Centro Nacional de Educación Ambiental. https://acortar.link/0wmGfm

Sandes, A. B. y Calixto, R. (2021). Educación Ambiental y Movilización del Conocimiento: Un estudio de caso del curso de Licenciatura en Educación del Campo de la Universidad Federal do Recôncavo da Bahia-Brasil. Brazil. Brazilian Journal of Development, 7(12), 121253–121277. https://doi.org/10.34117/bjdv7n12-748

Santos, C., González, M. N., Rodríguez, P., Vázquez, M., Bergós, L. y Ligrone, A. (2022). 30 años no es nada: una aproximación a las políticas ambientales en Uruguay. Cuadernos del Claeh, 41(116), 127–145. https://doi.org/10.29192/claeh.41.2.8

Secretaría de Medio Ambiente y Recursos Naturales. (2018). Compendio de estadísticas ambientales 2018. https://acortar.link/T6Uo6h

Sepúlveda, Á. (2023). Una mirada medioambiental a las últimas décadas en Chile: avances, compromisos y desafíos. Cuadernos médicos sociales, 63(3), 55-58. https://acortar.link/FK06bS

Sepúlveda, A., Jiménez, E., Luna, A., Gutiérrez, J. M. y Corral, A. (2025). Desafíos en la transición energética. LATAM Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales y Humanidades, 6(1), 844 – 857. https://doi.org/10.56712/latam.v6i1.3383

Sierra, Y. (2025). Desafíos ambientales de Perú 2025: urge la lucha eficaz contra las economías ilícitas. Mongabay. https://acortar.link/kujohn

Suárez, R. y Álvarez, A. (2024). La situación ambiental en Venezuela: una mirada desde los medios de comunicación. Clima 21. https://acortar.link/aiUsqa

Universidad Centro Panamericano de Estudios Superiores. (2025). Historia. https://acortar.link/XRgGVV

World Wildlife Fund. (2022). Amazonía en crisis: la pérdida de bosques amenaza a la región y al planeta. https://acortar.link/SlDvd5

Yupanqui, R. y Leyva, N. A. (2024). Conciencia ambiental: Empoderando cambios mediante la Alfabetización. Revista Científica de la UCSA, 11(1), 108-128. https://acortar.link/JKuSRU

Published

2025-07-29

How to Cite

Bosque Suárez, R. (2025). Perspectives and challenges of environmental education in Argentina, Brazil, Colombia, Chile, Mexico, Peru, Uruguay and Venezuela. Iberoamerican Environment & Sustainability Journal, 8, e494. https://doi.org/10.46380/rias.v8.e494

Issue

Section

Education, culture and environmental communicatione