Reflections on the article ecosystemic approach in education for biodiversity conservation
DOI:
https://doi.org/10.46380/rias.v8.e437Keywords:
comprehensive training, ecosystem goods and services, environment, natural resources, sustainable developmentAbstract
The loss of biodiversity demands that professionals participate responsibly in its conservation through their comprehensive training. Therefore, the objective of this essay was to share theoretical reflections on the application of the ecosystem approach in biodiversity conservation education, the result of the doctoral thesis "Education for Biodiversity Conservation in Field Practices," Bachelor of Education, Biology, adopting a mixed methodological approach. The analysis allowed for a qualitative and quantitative understanding and description of the phenomenon under study. The conclusions highlighted that the ecosystem approach facilitates a comprehensive understanding of the processes, relationships, and interactions of dependency established among the components of biodiversity, as well as among abiotic elements and the rest of the environment. Likewise, the participation of students in the resolution and transformation of environmental problems and their self-recognition as a biopsychosocial element of ecosystems is highlighted, which favors the conservation of biodiversity in the local context as a contribution to sustainable development.
Downloads
Metrics
References
Asamblea Nacional del Poder Popular. (2022). Ley 150 del Sistema de los Recursos Naturales y el Medio Ambiente. https://shre.ink/x8VS
Barahona, A. y Almeida, L. (2005). Educación para la conservación. Universidad Nacional Autónoma de México. https://acortar.link/jFOZfQ
Castillo, F. D. (2024). La importancia de la educación universitaria sobre la biodiversidad de Colombia: perspectivas desde la docencia y el desarrollo sostenible. Cuadernos de Biodiversidad, 66, 1-14. https://acortar.link/EUBv2F
De la Cruz, L. y Del Socorro, N. (2020). El saber escolar en diversidad biológica en clave para resignificar su enseñanza. Revista Praxis & Saber, 11(27), e11167. https://shre.ink/x8Vp
Fondo Mundial para la Naturaleza. (2024). Declaración de WWF sobre el Informe de Riesgos Mundiales 2024 del Foro Económico Mundial. https://shre.ink/x8VT
García, O. (2022). Aportaciones de la excursión docente en la Biología octavo grado a la educación para la Conservación de la Biodiversidad. Revista Angolana de Ciencias, 4(1). https://acortar.link/1eSLBq
Guerra, M. y Hernández, J. (2016). Significado de los saberes popular y artístico para educar en la conservación de la diversidad biológica. Agrisost, 22(1), 41-62. https://acortar.link/4381lw
Iribarren, L., Josiowicz, R. y Bonan, L. (2013). Educación para la conservación: realización de campamentos científicos en una reserva ecológica. Revista de Educación en Biología, 16(2), 78-88. https://acortar.link/8idnVM
Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente. (2021a). Estrategia Ambiental Nacional. https://acortar.link/yC3tPG
Ministerio de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente. (2021b). Proyecciones TAREA VIDA 2021-2025. https://acortar.link/RJe3FU
Ministerio de Educación Superior. (2021). Estrategia Ambiental (2021-2030). Dirección de Ciencia, Tecnología y Medio Ambiente.
Organización de las Naciones Unidas. (2023). Informe de los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Edición especial. https://shre.ink/x8JY
Puerta, Y. G. (2022). Editorial. Revista Iberoamericana Ambiente & Sustentabilidad, 5, e294. https://doi.org/10.46380/rias.vol5.e294
Secretaría del Convenio sobre la Diversidad Biológica. (2004). Enfoque por Ecosistemas. https://acortar.link/ifAyeV
Valle, G. (2023). La educación para la conservación de la diversidad biológica en las prácticas de campo de la carrera Licenciatura en Educación. Biología. [Tesis doctoral no publicada]. Universidad de Sancti Spíritus José Martí Pérez
Yáñez, E., Lang, C. Barbieri, M. A. y Andrade, D. C. (2022). Manejo de recursos acuáticos con enfoque ecosistémico: avances, brechas y perspectivas. Revista Versión Diferente, (34), 71-73. https://acortar.link/vK4DiB
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Gladimir Valle Rodríguez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0)
© This license allows users to distribute, remix, adapt, and build upon the material in any medium or format, provided that attribution is granted to the creator.




